"This site uses cookies from Google to deliver its services and analyze traffic. Your IP address and user-agent are shared with Google along with performance and security metrics to ensure quality of service, generate usage statistics, and to detect and address abuse."

mandag den 3. oktober 2016

Mine piger

Stor tak til Dansk Kvindesamfund og Berlingske Media for et vellykket arrangement på toppen af bygningen – med afgørende rygemuligheder og udsigt over byens tage. De tilstedeværende, der for en stor del var mine piger, var euforiske over at møde hinanden IRL efter mange års udelukkende digitalt samvær. Det gælder også denne blogindehaver. 


Mine piger er faktisk titlen på en gammel Fanny Fiske-roman, hvis nogen skulle spørge eller opleve den som en nedladende betegnelse, når det nu forholder sig omvendt: Romanen handler om, hvad kvinder godt kan sammen, alt fra at spise god mad til at komme i videre til at fjerne uhumske individer fra verdens overflade. 

Fanny, der er adværdspsykolog med speciale i profilering af serieforbrydere, har selv et begreb: Mine drenge. Gæt, hvem de er?

Mine piger var i hvert fald lige så glade som jeg for den bevågenhed, prisen og arrangementet har givet en sag, der rutinemæssigt ignoreres af politikere eller køres over af pressen:

Jyllands-Posten:  
Krimiforfatter modtager Dansk Kvindesamfunds Ligestillingspris
Fyens: 
Voldelige fædre har frit spil
Min egen begrundelse for prisen, på opfordring i Politiken


Og her, min takketale


Samtidig var blogger Chris Alban Hansen og jeg indstillet til Suzanne Giese mindelegat for at lave larm, eller som Ditte udtrykker det:

“Aktivist-bloggerne indstilles sammen, da de kører et modigt parløb for at formidle og afsløre virkningerne af Forældreansvarsloven og ikke mindst fædrerettighedsgruppen Foreningen Fars lobbyisme. Det er hjerteskærende at høre historier om mødre på flugt fra voldelige fædre, og hvordan der i Foreningen Far bakkes op om fuld ligestilling mellem fraskilte forældre uanset, om den ene forældre er voldelig, misbruger eller psykisk syg. Staun og Alban står fast på, at børn ikke er en præmie, man vinder i Statsforvaltningen, men at børnenes bedste altid bør være i fokus. Det er ikke uden omkostninger, og Mindelegatet ønsker at anerkende et kæmpe stykke arbejde for at dokumentere og afsløre det lille mindretal af psykopater, der tyranniserer deres ekskoner og fylder alt for meget i højkonflikt-skilsmisserne.” Tak for det, Ditte.

1 kommentar:

  1. En velfortjent pris - og fine ord. Også fra dig selv :-). Bliv ved. Det er en nødvendig kamp.

    SvarSlet